Każdy posiadacz samochodu osobowego, jak również innych pojazdów mechanicznych, zobowiązany jest w Polsce do opłaty podstawowego ubezpieczenia OC. Dodatkowo ubezpieczyciele oferują całą gamę innych pakietów, z których kierowcy mogą korzystać, aby jak najlepiej ochronić swój środek transportu. Czy jednak wszystkie z nich opłacają się w przypadku nawet kilkunastoletnich pojazdów?
Wielu ludzi decyduje się na zakup starszego samochodu, który w swojej historii miał już zwykle kilku posiadaczy. Taki nabytek to zwykle spora oszczędność, jak również możliwość posiadania samochodu, którego coraz ciężej dostać na rynku. Niestety taki pojazd niesie ze sobą również większe ryzyko w postaci awaryjności oraz prawdopodobieństwa wypadku. Z tego powodu niektórzy ubezpieczyciele próbują odmówić ubezpieczenia takich aut (czego zgodnie z prawem zrobić nie mogą) lub też znacznie podwyższają ceny składek.
Wielu ludzi nie rozróżnia, czym dokładnie jest pojazd historyczny i przypisuje do tej grupy wszystkie starsze samochody. Nic bardziej mylnego. Nazwanie samochodu starym jest kwestią subiektywną i różniącą się, chociażby dla różnych ubezpieczycieli. Dla jednych bowiem będzie to samochód 25-letni, a dla innych już 10-letni. Aby pojazd mógł zostać nazwany historycznym, konieczne jest spełnienie kilku kryteriów. Przede wszystkim musi być to przynajmniej 25-letni samochód, który nie jest już produkowany od minimum 15 lat. Dodatkowo w przynajmniej 75% musi się on składać z oryginalnych części. Posiadacz auta historycznego może również liczyć na indywidualnie obliczoną składkę ubezpieczenia.
Jednym z rodzajów dobrowolnych ubezpieczeń, na które decydują się kierowcy jest assistance. Chroni ono, chociażby przed sytuacjami losowymi takimi jak wypadek, kolizja czy też kradzież. Zależnie od wybranego pakietu, ubezpieczenie zapewnia pomoc zarówno techniczną, medyczną, jak i w niektórych sytuacjach prawną. Wybór pakietu jest ściśle związany z potrzebami posiadacza. Warto więc zastanowić się, czego oczekujemy po ubezpieczeniu i na jakie największe ryzyko wystawiony jest samochód – chociażby w związku z aktywnością codzienną czy też wykonywaną pracą. Polisa obejmuje zwykle okres 12 miesięcy, pojawiają się również krótkoterminowe oferty. W celu znalezienia optymalnej formy ubezpieczenia oraz wyliczenia składek warto skorzystać z https://kalkulatorubezpieczen.net.pl/.
Ubezpieczyciele zdają sobie sprawę, że starsze samochody są zwykle w gorszym stanie technicznym, a tym samym oznaczają dla nich większe ryzyko. Nie wszystkie towarzystwa ubezpieczeniowe chętnie podchodzą więc do tematu ubezpieczania samochodów nawet tych stosunkowo młodych, jakby się mogło wydawać, bo tylko 10-letnich. Jeśli jednak spotkamy się z odmową, nie musimy się martwić, nadal bowiem jest wiele ofert ubezpieczenia assistance dla starego samochodu. Zależnie od samochodu, jaki posiadamy, jego rocznika, stanu oraz historii ceny będą się od siebie różnić. Kiedy w ogóle warto pomyśleć o zakupie ubezpieczenia assistance posiadając starszy samochód? Kiedy pojazd jest w ciągłej eksploatacji, często podróżujemy za granicę lub przykładowo auto służy do usług firmowych. Wskazań może być naprawdę wiele. Do najbardziej znanych firm, które aktualnie oferują assistance dla starszych samochodów należą: LINK4, Generali, PZU czy też Benefia.
Zdjęcie główne: Dan Gold/unsplash.com